November 09, 2016

Rentetan Perjalanan

Assalamualaikum :)

Hati ni sebenarnya terasa nak update pasal Trip Ogos Hatyai - Songkhla - Krabi - Perlis haritu. Tetapi, masa tidak mengizinkan lagi. Jadi hari ini terasa nak berceloteh pasal perjalanan hiduplah sikit untuk tatapan di hari tua nanti. Sedikit sahaja celotehnya sebab timbunan artikel di sebelah saya ini menunggu masa untuk dibaca. Giccuuuuu

2 November 2016. Pejam celik pejam celik, saya kini sudah melangkah ke alam semester tujuh untuk pengajian saya ini. Agak terkilan di dalam hati kerana ku sangkakan semester ke-7 ini merupakan semester terakhir daku namun ternyata perjalanan mencari ilmu ini bukan mudah. Kita dah merancang yang terbaik tapi ternyata ada lagi perancangan yang terbaik dariNya (insyaAllah). 

Proses mencari ilmu dan menggapai cita-cita ini bukan mudah untuk insan seperti saya. Seorang kakngah yang bukanlah pelajar cemerlang seperti kamu semua, yang hanya ku rasakan diriku ini hanya seorang anak ma abah yang bermotivasi tinggi dan kuat semangat. Adududu ayat up diri sendiri. Iya lah, siapa lagi nak memotivasikan diri ini selain diri sendirikan? Jatuh bangun saya dari semester pertama sehingga hari ini sungguh biarlah diri saya seorang yang merasanya. Saya yakin dan pasti, andai kamu berada di jalan ini, kamu jua berhati kental seperti saiiiiyaaa HAHA. 

Semester pertama dan kedua:
Dunia research. Bukan senang saya nak 'meneutralkan' diri saya dengan dunia research nih. Untuk semester pertama dan kedua boleh saya katakan hangus begitu sahaja. Hangus tetapi saya kuat pujuk diri sendiri dengan mengatakan ' ini jalan hok mu pilih Ngah, teruskan. Baca, baca dan baca. Mungkin apa yang dibaca ini berguna untuk masa hadapan sana '. Ya bacalah artikel yang berkaitan dengan research study even se'basic' macamana sekalipun sebab ini adalah salah satu dari proses pembelajaran. 
  • Kesan untuk semester kini : Terbukti apa yang saya baca dan belajar semasa di zaman semester satu dan dua sangat berguna. Jadi pesan saya, andai kamu sedang berada di alam 'APA YANG AKU SEDANG BACA NIH??????' sentiasa terapkan dan yakinkan hati dengan berkata ' MOGA2 ADA MANFAAT ATAS SETIAP PEMBACAAN KU INI YA ALLAH'. Ini yang saya selalu lakukan dan doakan setiap kali sedang baca artikel. Bukan apa, saya kadang-kadang rasa membazirnyaaaa masa saya andai apa yang saya baca ni takde kaitan dengan skop study saya. Jangan berperasaan sebegitu ya - anggap sahaja itu adalah satu Ilmu baru. Ilmu baru yang Allah kurniakan takkan pernah berkurang.

Semester ketiga:
Kekalutan bermula sebab kena tukar scope study dan di akhir semester ketiga ini saya di arahkan untuk defense proposal saya. (malas update panjang sebab dah ada entry pasal defence proposal ini) Alhamdulillah. Berjalan lancar walaupun proses nak menyiapkan proposal tersebut agak perit. Hahahaha kenangan belajar betul.


Semester empat - semester enam:
Selesai defense proposal, maka bermulalah semester baru dalam hidup saya. Di awal semester ke-4 saya merasakan momentum belajar saya kian meningkat dari hari ke hari.
  • keraplah tunaikan solat sunat tahajud. Di malam hari yang sunyi itu, berdoalah. Mohonlah. Bercakaplah denganNya. Yakin Allah bantu (Tips: Perempuan pada kebiasaanya - seminggu/dua minggu sebelum datangnya period, para perempuan ni emosi dia tak stabil. Lebih kepada sedih tak bertempat, tetiba rasa nak menangis la. Bukan setakat rasa, memang tetiba menangis pun ada. Haaaaaaaaaa masa ni la waktu yang sesuai untuk kamu semua bangun solat malam. Sangat-sangat membantu, dok tengah baca Al Fatihah pun laju saja air mata keinsafan ini mengalir HAHAHA. Apatah lagi waktu sedang berbicara dengan Sang Pencipta kan?
  • Baca quran usainya setiap solat fardhu even hanya satu muka surat. 
  • Solat dhuha juga. Tolonglah terapkan dalam kehidupan seharian (Tips nak mengamalkan dhuha dalam seharian : Untuk yang bekerja/pelajar seperti saya : selepas mandi - ambil terus wudhu - bersiap seperti biasa - sarung tudung baju etc - sebelum melangkah keluar bilik/rumah, buatlah dua rakaat dhuha terlebih dahulu) Sungguh saya katakan, apabila kita dah terbiasa dan tiba-tiba ada hari yang anda tiba2 terlupa untuk dhuha - akan ada sedetik sedih di dalam hati. Try la. Doalah semoga Allah mudahkan segala urusan kita. Tak terhitung kesan/perubahan dalam diri dan kehidupan. Percayalah.

Tidak dinafikan hidup agak kacau bilau dalam tempoh pembelajaran ini - namun Alhamdulillah saya rasa Allah telah mudahkan urusan harian saya. Maksud saya, walaupun saya kadang-kadang rasa tertekan, rasa down yang sangat melampau, tiba- tiba air mata jatuh tanpa disedari disebabkan hal belajar, rasa 'kosong' selepas selesai meeting dengan SV dan tetiba menangis sebab takut sangat namun Allah masih kuatkan saya. Mungkin berkat doa ma abah?
  • Tak mengapa jika tertekan, take a deep breath. Rehat-rehat. Keluar santai-santai berjalan keliling mall tanpa duit haha. Bila dah okay teruskan berusaha. Jangan push sangat diri untuk belajar sampai lupa nak ber'sosial'.
  • Alhamdulillah Allah hadirkan saya insan-insan disekeliling yang supportive dan positif. Ma abah yang banyak memberi kata semangat. Terima kasih ma abah sebab tak jemu menunggu anak yang sudah berumur ini habis belajar (haha) Sayang mereka! Nak saya catatkan lagi di sini, apabila berada di'stage' ini saya sangat-sangat-sangat mendambakan rakan-rakan yang positif mindanya. Kawan tak ramai tak mengapa asalkan yang seorang itu sudah cukup kualitinya (kualiti over kuantiti). Ya Allah begitulah perjalanan mencari ilmu ini.

Mohonlah : Ya Allah, lembutkan hati orang-orang 
disekelilingku untuk terus membantu aku dan lembutkan
hatiku juga untuk membantu sahabat2ku 
yang berada dalam kesusahan.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Berkat doa yang tak pernah putus ini, urusan saya dipermudahkan. Maksud saya - apabila saya menghadapi masalah, kemudian saya email atau join mana-mana forum dan bertanyakan mereka tentang masalah saya, Allah mudahkan. Allah lembutkan hati sebelah pihak sana untuk membantu saya. Sekelip mata masalah selesai. Begitu juga dengan sahabat-sahabat disekeliling, doa mereka, pengalaman mereka dan perjalanan hidup mereka banyak membuat saya sedar bahawa hidup ni jangan mudah berputus asa. Pura-puralah untuk kuatkan semangat dan kentalkan hati walau kita sebenarnya bukan sekuat itu.

Oh ya sahabat, Perjalanan phD ni bukan pahit sangat pun, kalau di kenangkan balik, cepat sungguh masa berlalu, dari kosong dan kini menuju ke tut tut pemahaman, semua yang saya lalui Allah selitkan dengan 'drama-drama' manis yang lain. Manis sangat. Yang paling penting, banyak berusaha, banyak bersujud, banyak tolong yang lain, banyak berdoa. dan banyak2kanlah bertawakal. Tak kemana kalau awak berjaya tapi Allah awak lupakan. Tak kemana. Percayalah, semakin banyak awak berdoa di samping usaha yang gigih itu, semakin banyaklah awak lihat keagungan dan kebesaran Illahi berkat doa sujud kita. Percayalah sahabat.

(9 Nov 2016)  Semester tujuh dan seterusnya :


Sejujurnya, saya masih kabur dengan masa depan saya. Tapi saya percaya Allah dah tetapkan yang terbaik buat hambanya. Dan jujurnya saya masih keliru dan tertanya-tanya atas sebab apa saya diberi peluang belajar di sini sehingga tahap ini. Tapi, ingatlah Allah. Percaya padaNya. Dia sedang mengatur perjalanan hidupmu.

p/s: Mohon doanya semoga urusan kita semua di permudahkan oleh Allah. Urusan dunia dan akhirat dan juga semoga saya dan kita semua bertemu jodohnya (nak jugak haha). Moga-moga saya diberi kekuatan olehNya untuk meneruskan lagi perjalanan mencari ilmu saya ini. Sungguh! Sungguh sangat luar biasa perjalanan ini !


Love,
Pelajar Tua 2016.

*sekadar satu catatan untuk ingatan di masa hadapan. Ingat, perjalanan hidup kita berbeza. Jangan pernah bandingkan  kehidupan kita dengan sesiapa. Teruskan melangkah. Teruskan...*

2 comments:

  1. Good luck cla. You can do it ! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah! Thanks for cheering me up. Doa saya semoga awak dipermudahkan urusan olehNya, good luck jugok anonymous :)

      Delete